Formatief Evalueren
Formatief Evalueren en Klassieke Talen: online workshop voor de VCN
Vandaag (13.03.2021) mag ik de vakbroeders en vakzusters van de Klassieke Talen online toespreken. Op basis van mijn eigen lespraktijk en best practices van mijn collega's presenteer ik nieuw materiaal daat zowel voor Latijn en Grieks bruikbaar is, maar ook voor andere vakken. De documenten die ik genoemd heb, omdat ik ze gebruik in mijn onderwijspraktijk staan hieronder en op de andere subpagina's.
Iedereen mag er natuurlijk zijn voordeel mee doen.
Wil je me verder op weg helpen? Graag!
Presentatie op de Studiedag voor filosofie van het ICLON
Op de Studiedag van ICLON (15.11.2019) zal ik spreken over Formatief Evalueren in het algemeen en het daarna toespitsen op het examenboek voor Het Goede Leven en de Vrije Markt. Onderstaande documenten komen daar achtereenvolgens ter sprake. Het is duidelijk dat het nodig is om heel nauwkeurig te kijken naar het wát én het hoé. Ik probeer met een paar tools, gebaseerd op de formatieve literatuur, een stap in de richting van verlichting te zetten.
Het rapport is bedoeld om bij te houden door leerlingen zelf. Zij kunnen daarop bijhouden of ze zelf alle begrepen hebben
De leerling als actief publiek
Wat de neuropsychologie ons de laatste tijd allemaal niet voor lifehacks heeft gebracht is echt enorm. In de onderstaande presentatie toon ik hoe die inzichten in breinbedervers en breinbevorderaars werken. Zelfs zo goed werken dat we onze executieve functies zo effectief mogelijk in kunnen zetten voor de begaafdheden die wij hebben of die wij willen ontwikkelen.
Formatief evalueren is daarbij een belangrijk hulpmiddel! Het kan ons precies geven wat we nodig hebben om te weten wat we moeten doen en hoe we het moeten doen. Essentieel is dan een docent/ coach die op basis van de juiste feedup, feedback en feedforward meegeeft op welke manier we het beste de volgende stap kunnen zetten.
Reactie plaatsen
Reacties